Pacifisch Azië

Totale activa: € 1 209 miljoen
Medewerkers: 11 046

Economisch klimaat in 2017

De economie in China kende in 2017 een groei van 6,9%, de snelste groei sinds 2015 en de eerste heropleving sinds de neerwaartse trend die in 2010 begon. De economische groei was het resultaat van een heropleving van de industriële sector, een veerkrachtige vastgoedmarkt en sterke exportgroei.

Verstoringen veroorzaakt door demonetisatie en fiscale hervormingen in India leidden tot een lagere groei van het BBP dan in de voorgaande jaren. Met een groei van 6,7% in 2017 en betere vooruitzichten voor de komende jaren, blijft India echter een immens groeipotentieel tonen.

De economie in Indonesië, de grootste in Zuidoost-Azië en een van ‘s werelds grootste opkomende markten, bereikte in 2017 een mijlpaal toen het BBP 1 biljoen USD bereikte waardoor het de 16e grootste economie ter wereld werd.

Bekaert is in Azië aanwezig met productie- en ontwikkelingscentra in China, India, Indonesië, Maleisië en Japan.

Activiteitenverslag

Bekaert behaalde een organische omzetgroei van 12% in Pacifisch Azie, gedreven door solide volumegroei en een positief gezamenlijk effect van verrekende
walsdraadprijsstijgingen en prijs-mix. Bekaerts rubberversterkingsplatform stond garant voor robuuste groei in de hele regio.

Verschillende ontwikkelingen verhinderden ons om de uitzonderlijke marge van vorig jaar te herhalen::
  • De aanhoudende stijgingen van grondstofprijzen belemmerden een onmiddellijk effectief prijszettingsbeleid in de zeer concurrentiële Chinese markt. De impact van deze vertraging op onze marges was het meest ingrijpend in de kwartalen rond het midden van het jaar. In het vierde kwartaal slaagden we er beter in om walsdraadprijstijgingen te verrekenen zonder volumeverliezen.
  • De vraag naar loose abrasive zaagdraad daalde scherp door de versnelde technologieshift naar nieuwe-generatie productoplossingen.
  • De huidige expansieprogramma’s in de regio gingen gepaard met bijkomende kosten van aanwerving en opleiding van personeel.

Deze elementen hadden een ongunstig effect op de algemene winstgevendheid in de regio in 2017. De onderliggende EBIT verminderde tot € 107 miljoen aan een marge van 9,3%, lager dan in 2016.

We hebben actie genomen om ons zaagdraadaanbod uit te breiden en een rol te spelen in de huidige technologieshift. In de loop van 2017 heeft Bekaert met succes een fixed abrasive zaagdraad ontwikkeld. Alle belangrijke klanten hebben onze productstalen getest en goedgekeurd. We investeren in productiecapaciteit om onze klanten vanaf midden 2018 te beleveren.

Anticiperend op aanhoudende groei in de regio heeft Bekaert in 2017 € 122 miljoen geïnvesteerd in materiële vaste activa, meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2016. De expansies vonden plaats in China, India en Indonesië. Om beter gebruik te maken van onze schaalgrootte heeft Bekaert ook twee entiteiten gesloten die niet het potentieel hadden om waarde-creërende groei te genereren: de Shah Alam-fabriek in Maleisië en de kleine staalkoordfabriek in Huizhou (China).

Onze business transformeren

In 2017 werd het wereldwijde programma voor manufacturing excellence met succes geïmplementeerd in Ranjangaon (India), Ipoh (Maleisië) en Chongqing en Shanghai (China). De meeste Aziatische productielocaties hebben nu het ‘Bekaert Manufacturing Excellence’-programma (BMS) doorlopen en de geïdentificeerde besparingen en verbetermogelijkheden zullen steeds meer invloed uitoefenen op onze concurrentiekracht.

Daarnaast zijn er de andere wereldwijde transformatieprogramma’s van Bekaert: het programma voor customer excellence; het BeCare-veiligheidsprogramma; het ‘supply chain excellence’-programma en de onlangs toegevoegde ‘Fit for Growth’-transformatie worden door onze toegewijde en gepassioneerde teams in Azië omarmd.

Uitbreiding van onze business

Bekaert wordt volle eigenaar in Chongqing
In april 2017 heeft Bekaert de overname afgerond van de 50% aandelen van Ansteel in Bekaert Ansteel Tire Cord (Chongqing) Co. Ltd (BATC). Hierdoor is BATC nu een 100%-dochteronderneming met de naam Bekaert (Chongqing) Steel Cord Co. Ltd (BCSC).
Bekaert bouwt een ultramoderne productiehal in Weihai, provincie Shandong
In juni 2017 werd in Weihai een nieuwe productiehal geopend als uitbreiding van onze bestaande staalkoordfabriek. Het greenfieldproject werd afgerond in slechts een half jaar en is gebouwd volgens de nieuwste normen in de sector. Een hoge mate van automatisering en andere innovatieve oplossingen maken van de nieuwe productiesite een ‘fabriek van de toekomst’. Lokale en internationale technische en automatiseringsteams werkten samen om de hoogste niveaus van veiligheid, automatisering, flexibiliteit en kwaliteit te bereiken.

Erkenning van de CRIA voor de staalkoordinnovaties van Bekaert
De China Rubber Industry Association (CRIA) gaf het Bekaert China-team een Contribution Award voor hun enorme inspanningen ter ondersteuning van het CRIA Green Tire Week-initiatief. CRIA waardeerde de inzet van Bekaert om lichtere, sterkere en betere staalkoord voor banden te ontwikkelen, wat een aanzienlijke bijdrage levert voor de ontwikkeling en promotie van ecologischere banden.

De groei in India versnellen
Bekaert heeft intensief geïnvesteerd en zal dat blijven doen in haar Ranjangaon-fabriek in India om de staalkoordcapaciteit in lijn met de groeiende vraag te verdubbelen en om de fabriek met halfproductcapaciteit uit te breiden, zodat deze niet langer halfproduct van andere Bekaert faciliteiten in Azië dient te importeren.